مدیر بازاریابی محتوا کیست ؟

برای اینکه یک استراتژی بازاریابی محتوای خوب داشت باشد باید به دقت موارد مهم را برنامه ریزی و اجرا کنید. تا تمام شما عزیزان با هر سطح از دانش بازاریابی، بتوانید به صورت کامل و اصولی بر این موارد مسلط شوید. در بازاریابی آنلاین از طراحی و ساخت کمپینها استفاده میکنید تا بازدهی هر کدام را سنجیده و بهترین انها را انتخاب کنید. به نظر شما کدام حوزه از خدمات بیشتر از بقیه مفید است؟ خدمات مفید و استراتژیهای فوقالعادهای برای وبسایت شما دارد. مدرک کارشناسی ارشد دیجیتال مارکتینگ در ترکیه ممکن است مفید باشد اما برای ورود به حوزه دیجیتال مارکتینگ ضروری نیست. برای رسیدن به پاسخ این سوال باید چندین کار انجام دهید. یکی از پیشنهادهای ما این است که درآمد ناشی از این تلاشهای خاص را با درآمد حاصل از انجام سایر فعالیتهای بازاریابی مقایسه کنید. از اهمیت سئو سایت همین بس که بدانید اگر سایتی طراحی کردید اما به بهینه سازی آن بی توجه بوده اید در واقع پول خود را دور انداختهاید.

حداقل سالی یک بار برنامه بازاریابی خودتان را بازبینی کنید تا از به روز بودن آن مطمئن شوید. زمانی که میخواهید در مورد بهترین استراتژی دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کار خودتان تصمیم بگیرید، چند روش مختلف را آزمایش کنید. باید بدانید که مشتریان بالقوه شما در کدام کانال هستند و چه خصوصیاتی دارند. سپس به نتایج نگاهی بیندازید و ببینید که کدام روشها برای مشتریان شما مناسبتر است؛ و اینکه آیا این روش نرخ بازگشت سرمایه (ROI) خوبی برای شما به همراه خواهد داشت یا نه؟ مثلا ممکن است هیچ کدام یک از شبکههایی که گفتیم برای شما مناسب نباشد و شما مشتری خود را در لینکدین پیدا کنید. اگر بدانید که مشتریان شما اکثرا در کدام یک از شبکههای اجتماعی هستند، بهتر میتوانید بازاریابی خود را انجام دهید.

دیجیتال مارکتینگ

نکته: فراموش نکنید که در بازاریابی شبکههای اجتماعی، برقراری ارتباط نزدیک با مشتریان خیلی مهم است و نباید فقط روی معرفی و فروش محصولات تمرکز کنید. هرچند که طبیعتا استفاده از متخصص سئو برای این کار باعث میشود که کار با کیفیت تر و در زمان کمتری انجام شود، اما اگر خودمان بعد از یادگیری سئو آن را انجام دهیم زمان بیشتر میبرد ولی هزینه کمتری برایمان خواهد داشت. در این روش لیست ایمیل مشتریان فعلی و احتمالی جمعآوری میشود و تبلیغات و بازاریابی با استفاده از ابزارهای ایمیل مارکتینگ انجام میشود. این امر مخصوصا در مورد گوگل صادق است؛ تا جایی که میتوان لیست مشاغل را با اطلاعات آدرس و نقشه دستهبندی کرد و آنچه را که برای بازدید از موسسه شما نیاز دارند، به مشتریان احتمالی ارائه داد. قطعا در دنیای دیجیتال و بستر اینترنت، مشتریان بیشتری وجود دارد که محدودیت برند را کاهش میدهد. در این استراتژی اطلاعاتی در مورد محصول یا خدمات شما به مشتریان احتمالی داده میشود.

برای رسیدن به پاسخ این سوال باید چندین کار انجام دهید.

مثلا گاهی اوقات هر چقدر از استراتژیهای دیجیتال مارکتینگ برای کسب و کارهای کوچک استفاده کنیم، این مشاغل با منابع محدود نمیتوانند به راحتی در میان رقبای گردن کلفتی که از بهترین امکانات و بیشترین هزینهها برای تولید محتوا، تبلیغات و فروش محصولات خود استفاده میکنند، حضور پیدا کنند. همانطور که عنوان شد یکی از سه رکن اصلی سئو تولید و مدیریت محتواست یکی از فاکتورهای مهمی است که هر متخصص دیجیتال مارکتینگ میتوان در راه آن سرمایه گذاری و فعالیت زیادی داشته باشد و در صورت موفقیت آمیز بودن سود هنگفتی را روانه کسب و کارها میکند. نتایج نشان میدهد که این روند در آینده هم به همین صورت پیش خواهد رفت و تجارت الکترونیک جای خود را به کسب و کارهای سنتی میدهد. بازاریابی اینترنتی و دیجیتال مارکتینگ صنعتی تازه در کشور ما است که در دو سال اخیر هم بیش از پیش جدی گرفته شده است. خدمات دیجیتال مارکتینگ واقعا گسترده است و با توجه به اینکه اینترنت و شبکههای اجتماعی در سالهای اخیر تاثیر زیادی در رشد کسب و کارها داشتهاند، خدمات دیجیتال مارکتینگ هم پررونق شده است.

در این صورت میبینید که این استراتژیها موثر بودهاند یا خیر! بازگشت سرمایه: بر اساس گزارشهای آماری منتشرشده از سایت Litmus، بازگشت سرمایه فعالیتهای مربوط به بازاریابی دیجیتال مثل بازاریابی ایمیلی برابر با 4200 درصد یا 42 برابر است. وبسایت هایی مثل دیجی کالا، ایمالز، ترب و … بدین ترتیب باید از پیامک هایی که محتوای دقیق و روشنی دارند برای تبلیغات استفاده کنیم. اما برای به دست آوردن رتبه اول و نیز رقابت بیشتر با سایت هایی که قدیمی تر هستند باید از لینک سازی خارجی استفاده نماییم. مهمترین دلیلی که برخی از افراد به دنبال سئوی کلاه سیاه میروند، نتایج زودهنگام آن است. دیجیتال مارکتینگ با چنان سرعتی در دنیای دیجیتال تحول ایجاد کرده است که بسیاری از کسب و کارها به دنبال پیدا کردن بهترین شرکت دیجیتال مارکتینگ هستند که هم مقرون به صرفه باشد و هم کسب و کار آن ها را رونق دهد. مثلا شما در پینترست به دنبال مشتری هستید، در صورتی که مشتریان شما در فیسبوک پیدا میشوند.

دیجیتال مارکتینگ چیست

تحقیقات ثابت کرده است که در بازاریابی اینترنتی مقالات طولانی سودمندتر از مقالات کوتاه بوده اند و ترافیک بیشتری را برای وب سایت جذب کرده اند. اما امروزه بیشتر استراتژیها به ارائه مقالات و اطلاعات باارزش در وبسایت شرکتها تغییر کرده است. شرکتهای حرفهای مختلفی در زمینه بازاریابی اینترنتی محصولات و خدمات وجود دارند که این کار را از طریق بهینهسازی موتور جستجو (SEO) ارائه میدهند و باعث بهتر شدن رتبه سایت شما در نتایج موتور جستجو میشوند. ولی امروزه به لطف افزونههای وردپرس بدون نیاز به کدنویسی میتوانید هر قابلیتی که میخواهید به سایت خود بیفزایید. اگر از وردپرس برای طراحی وبسایت خود بهره گرفتهاید باید بدانید هسته اصلی وردپرس به طور کامل بر اساس اصول اولیه سئو طراحی شده است. ممکن است مرکز اصلی حضور مشتریان دیجیتال شما، جای متفاوتی نسبت به آن چیزی که شما هدف قرار دادهاید باشد. تیم دیجیتال مارکتینگ عظیم مدیا با چندین سال سابقه در زمینه طراحی، بهینهسازی و آنالیز سایت، یکی از بهترین انتخابهایی است که میتوانید داشته باشید.

البته گاهی اوقات هم لازم ات که اطلاعات کلی به کاربران اینترنت ارائه دهید. به همین دلیل تولید محتوا باید جذاب و سرگرمکننده باشد یا آنقدر جالب باشد که افراد را به تعامل و اشتراکگذاری آن وادار کند. به همین دلیل انتخاب شبکه و تولید محتوای صحیح و اطلاعرسانی درست خیلی مهم است. با این اوصاف شاید این سؤال برایتان پیش بیاید که چرا از راه های میانبری مثل تبلیغات یا شبکه های اجتماعی یا هر پلتفرم به درد بخور دیگری استفاده نکنیم تا مجبور نشویم این همه ناز گوگل را بکشیم؟ شما نیز موظف هستید به ازای هر کلیکی که به روی این تبلیغات انجام میشود، هزینهای به ناشر تبلیغ بپردازید. این فعالیتها در بستر اینترنت و ابزرهای دیجیتال مانند موبایل و کامپیوتر انجام میشود. بازاریابی اینترنتی لوازم آرایشی و تبلیغات سالن زیبایی در فضای اینترنت هم خیلی جواب میدهد! در آخرین مرحله نیز تیم تبلیغات مای کاستومر پیج زیبا و کاربرپسند شما را در صفحات پربازدید و یا بهوسیله اینفلوئنسرهای مرتبط تبلیغ میکند.

بازاریابی محتوا

در حالیکه موارد زیادی از پیاده سازی ها و بروز رسانی ها از موارد ساده محسوب میشن مهارت کار کردن با دیگران در این زمینه از اهمیت کمتری برخورداره. در مرحله بعد چند فرآیند هم زمان انجام میشود، محصولات و خدمات، قیمت گذاری، مشوق های مشتری ،گستره توزیع و پخش و موارد دیگر مشخص میشوند. تمامی این موارد را بررسی کنید. واقعیت این است که در حال حاضر تمامی کسبوکار از اهمیت سئوی سایت آگاه هستند و رقبای شما نیز از این قضیه مستثنی نیستند. به زبانی ساده تمامی تبلیغات در حوزه ی تبلیغات محصول، ارائه خدمات، به زبان ساده برند و برندینگ و… در نهایت فراموش نکنید که تبلیغات آنلاین تنها مختص به گوگل نیست. یک مشکل مشترک برای بسیاری از شرکت ها وجود دارد: آنها تنها یک محتوای عالی یا یک صفحه ی فرود واقعا موفق ایجاد می کنند که با گذر زمان، درصد قابل توجهی از ترافیک طبیعی سایت را به ارمغان می آورد.

سئو یک اصطلاح غلط است که در فارسی رایج شده و ترجمه عبارت انگلیسی SEO است که مخفف Search engine optimization سایت شانار است. البته میتوان با اطمینان زیادی گفت که بازاریابی در اینستاگرام برای کسب و کارهای ایرانی نتیجه خیلی خوبی داده است و اکثر کسب و کارهای کوچک پرسود دست کم از این بستر استفاده میکنند. به نقل از سایت smartinsights طبق تحقیقاتی که صورت گرفت، در کمال ناباوری مشخص شد بسیاری از بیزینس ها و شرکت های کوچک و بزرگ استراتژی دیجیتال مارکتینگ ندارند!

چه کسب و کارهایی از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند؟

این شرکت دیجیتال مارکتینگ در زمینه های زیر خدمات خود را ارائه میکند. شرکت دیجیتال مارکتینگ شرکتی است که خدمات مربوط به بازاریابی اینترنتی و دیجیتال ارائه میدهد. شما می توانید از این طریق محصول یا خدمات خود را به فرد مورد نظر به شکلی رایگان بدهید و او محصول یا خدمات شما را به عنوان فردی که مصرف کرده یا فردی که از مصرف کنندگان هم اطلاع دارد و صحبت کرده است، آن محصول یا خدمات را به مخاطب شما معرفی می کند.

مردم در حال حاضر اعتماد زیادی به سایتها و آنلاین شاپها دارند و به راحتی از آنها خرید میکنند. انتخاب ایمیل در این روش بسیار مهم است و باید به افرادی که خودشان به دریافت ایمیل علاقه دارند و شخصا اطلاعات خود را در سایت شما وارد کردهاند، ایمیل بفرستید؛ وگرنه نتیجه جالبی نمیگیرید. بنابراین بهتر است درباره اساتید دورهای که قصد شرکت در آن دارید، تحقیق نمایید، زیرا احتمال تغییر آنها در هر دوره وجود دارد. هیچ تفاوتی میان وردپرس، جوملا، پرستا شاپ از نظر سئو وجود ندارد. علاوه بر این شبکههای اجتماعی یکی و دو تا نیستند و برای موفقیت در این عرصه باید از همه پتانسیلهای موجود استفاده کرد.

تصور کنید که بروشوری از محصولات خود را درست کرد ه­اید و آن را برای مردم پست کرده­اید، این بروشور یک نوع محتوا البته به شکل آفلاین محسوب می شود. در این مرحله تعیین می شود در کدام رسانه چه حجم از فعالیت را داشته باشید. چه کسب و کارهایی از شبکههای اجتماعی استفاده میکنند؟ شبکههای اجتماعی برای کدام کسب و کارها مفید است و به درد چه کسب و کارهایی نمیخورد؟ مشکل در واقع این است که افراد نمیدانند در یک فضای رقابتی، برای بالا بردن سئو باید چه قدر تلاش کنند.

متخصص دیجیتال مارکتینگ این بدان معناست که سازمانها به بازدید کنندگان انسانی که محتوای سایت آنها را مطالعه کرده و هدایت می کنند، توجه نمی کنند. تمام مراحلی که ذکر کردیم یک فرآیند کاملا یکپارچه و سازمان یافته است. یک شرکت یا سازمان از محتوای تولیدی برای معرفی خدمات خود استفاده می کند. در واقع سئو بیرونی هنگامی معنا پیدا می کند که مخاطبان شما از میان مردم عادی باشند. مانند بسیاری از انواع شیوههای فروش نوین، بازاریابی محتوا هم یک استراتژی دیجیتالی است که حول ایجاد و عملکرد محتوا میچرخد. کاربران با انجام بهترین استراتژی بهینه سازی سایت خود را به افراد بیشتری نشان می دهند و این کار باعث افزایش بازدید از سایت می شود که نتیجه آن افزایش رنک سایت شما می شود. در این مقاله کوشیدهایم تا به بعضی از سوالاتی که ذهن هرکسی را در رابطه با سئو درگیر میکند، جواب بدهیم: سئو به زبان ساده چیست؟ این شرکت دیجیتال مارکتینگ تا کنون با برندهایی از جمله پاکسان، بانک پاسارگارد، مجموعه دکتر عبیدی، هولدینگ اکسیر کادوس و …

همچنین بهتر است که لینک های خارجی درج شده در بخش کامنت ها را نوفالو کنید تا گوگل هر گونه لینک های بی ربط در این قسمت را نادیده بگیرد. همان طور که گفته شد برای بازاریابی محتوا باید یک استراتژی مناسب داشت تا بتوان کاربرانی را که در جستجوی پاسخ سؤالشان به سایت وارد میشوند حفظ و به طریقی تبدیل به مشتری کرد. پس وظیفه موتور جستجو این است که داده های موجود در سراسر وب را جمع آوری کند تا در زمان و در شکل مناسب به مخاطب نشان دهد. خدمات مشتری هم اغلب در دسترس است تا به افراد در تصمیمگیریها کمک کند و ببیند که به محصول شما علاقه دارد یا خیر! مثلا در ابتدا نگاهی به مشتریانتان بیندازید و ببینید که آنها بیشتر وقت خود را در کجا میگذرانند؟ Content audit نگاهی کلی به تمامی محتواها و بخشهایی است که قرار است در برنامه تولید محتوا ایجاد شود و براساس KPI بدست میآید.

وبسایت هایی مثل دیجی کالا، ایمالز، ترب و …

«اقدامات دستی» (Manual Actions): جریمههای گوگل را گزارش میکند. هدف سئو، بالابردن سطح کیفی و کمی ورود بازدیدکنندگان گوگل به سایت و دیدهشدن برند در موتورهای جستجو به واسطه روشهای ارگانیک (طبیعی) و بدون پرداخت پول است. کاربران در شبکههای اجتماعی به دنبال سرگرمی هستند و مطالبی که حاوی اطلاعات خشک، تخصصی و علمی باشند، مخاطب کمی دارند. تا این بخش که با ویژگیها و خدمات یک شرکت حرفهای دیجیتال مارکتینگ آشنا شدیم، باید ببینیم که کدام تیم همه این ویژگیها را به صورت یکجا دارد.